marți, 14 august 2007

Vă rog să mă scuzaţi



De câte ori nu ai ieşit dintr-un magazin îmbufnat la culme pentru că vânzătoarea ţi-a trântit cu afurisenie pe tejghea o pungă de pufuleţi? Oare de fiecare dată vânzătoarea asta este obosită şi sictirisită pentru că este târziu şi programul ei nu se mai termină?

Sau poate pur şi simplu nu este motivată de salariul ei minim pe economie şi nici de faptul că munceşte ore suplimentare şi nu i se plătesc. Dar dacă nu scrie în fişa postului pe care îl ocupă….pot eu să fac şi tumbe că nu va fi mai amabilă. De obicei se cere seriozitate şi experienţă…ori daca este obişnuită să stea serioasă atunci îi va veni greu să zâmbească…apare riscul de a i se crăpa şi de a îi cădea faţa.

Sau nu o să îmi iasă niciodată din minte: eram într-un bar „La Grande Maguy” de pe Mătăsari. Pe vremea când mă duceam eu era bar de rockeri şi se asculta cu precădere rock. Până când într-o zi de vara au apărut alţi barmani şi am auzit alte muzici. Am protestat, i-am rugat frumos să schimbe afurisita de muzică şi totul a fost în zadar...am primit un refuz cu o picatură de flit.Este reţeta ideală cand ai un local veşnic plin de oameni care vin să se simtă bine. Într-un timp ne-am luat la bătaie cu dopuri care zburau prin toata camera. Nu s-a supărat nimeni în afara de o chelneriţă plinuţă şi puţin vulgară: “Vă rog frumos să nu mai aruncaţi cu doape”. Ne-am găsit o nouă jucărie: să o maimuţărim pe graţioasa domnişoară. După ce că arognţa o urma precum un căţel credincios ...nici măcar nu vorbea corect limba română.

Dar mă uit în jur, pe strada, în autobuz, oriunde şi vad aceeaşi nepăsare dar mai mult de atât, văd lipsa de educaţie, cei 7 ani de la mama de acasă. Nu ajută cu nimic să auzi că “îmi pare rău” când cineva îţi înfige un toc cui în picior sau îţi trage un cot în coaste pentru că se grăbeşte să prindă un scaun liber. Nu ajută dar cu siguranţă mai calmează spiritele.

Să facem un mic experiment: mergem pe stradă, vorbim liniştiţi despre ceva plăcut, încercăm să vedem partea frumoasă că suntem în mijlocul oamenilor. Deodată trece un mate-goale,coate fripte pe lângă tine şi te îmbrânceşte şi nu pentru că este în stare de ebrietate ci doar pentru că merge puţin şui. Trece ca acceleratul şi nu zice nimic. Te-ai grăbi să scoţi papucul din picior să i-l arunci după ceafă? Sau i-ai zvârli o mulţime de injurii mai mult sau mai puţin coafate? Sau în cel mai rău caz ai mormăi şi nu te-ai exterioriza?

În oricare din cazuri ţi-ar strica momentul de plăcere (nici măcar nu şi-a cerut scuze, animalul! ). Parcă mai plăcut ar fi să vezi o faţă zâmbitoare care ţi-ar cere scuze. Nu ai mai rămâne desculţ sau nu ţi-ai mai murdari limbajul cu fundă învăţat în atâţia ani de şcoală sau nu ai deveni casierul care într-o zi ia un pistol mare şi rău şi îi împuşcă pe toţi din jur din cauză de stres, frustrări şi mormăieli acumulate în interior.

Concluzia mea despre politeţe: este necesară pentru ca relaţiile dintre oameni să rămână cordiale şi plăcute, pentru că fără ea ne-am purta ca în neanderthalian, pentru că ne poate scoate din situaţii neplăcute sau ne poate deschide suflete şi uşi.

Îmi pare rău doar că uneori o servim altora cu gheaţa,după gust si chef, când ne-am putea strădui să găsim ceva mai uman, mai cald.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Situatii cu oameni stresati, transport in comun,muzica "buna" s.a.m.d....
Pe unii ii irita la culme, in schimb pe mine incep sa ma amuze.
Daca ai rabdare o sa iti dezvalui o cuanta din multitudinea de situatii(tragi-comice) cu care ma confrunt zilnic:
1)trey sa ma intalnesc cu 2 type sa ne ducem sa vizitam un muzeu. Stabilim data, timp, loc.
Imi iau masura de precautie( adik plec cu 30 min mai devreme) si ma duc spre locul de intalnire cu prima typa...si cu gandul la animale moarte, trancavaiu ma poarta spre cai necunoscute( cotind cu o statie mai incoa fata de locul stabilit)...si cand ma trezesc io din jungla de dincolo( noroc ca era "muzica" aferenta corespunzatoare meleagurilor:"Sa joace nevasta mea, Doamne ce bine ma ....cu ea") ....panica, o gramada de bastioshi cu arome REBU, AM INTARZIAT( asta pe mine ma roade fff rau), cum ies din FerenTexas sa ajung in civilizatie...of of mai mai
Si totusi( am uitat sa mentionez ca nu am tel mobil) am reusit sa ajung la animalele moarte, am intalnit si cele 2 type...
2)Un gipsy autentic( nu l-as fi recunoscut daca nu ar fi deschis gura-dinti de aur frate) "da" sa ajunga la scaun, si loveste cativa, printre care si un..."container" cu casti si chelie, care il atentioneaza: "vezi dreq ca te impiedici da mine". Gipsy se simte( culmea): "zi nepoate care e treaba ca doar nu te-am deranjat, io nu sunt ca Tziganii aia..."containeru' il intrerupe politicos:" hai taci dreq ca doar te vad in fiecare zi cum maturi prin fatza blocului"...si am coborat...( as fi vrut sa vad finalu')
3)Mai am 2 statii si cobor( ma trece o mictionare de simt vezica aproape de inima) fiecare zdruncinatura e un chin, fiecare acceleratie sau frana ma face sa imi tin picioarele si mai strans...e inghesuiala...ma strecor totusi pana la prima usa( zic ca sunt printre primii si fug rpd la primu tufish...sau altceva)cand....offff
La prima se urca o tanti , tanara...de fffff mut timp( cred ca avea vreo 80 cu bataie)...si cu un cadru metalic...
Am crezut ca nu e adervarat!!!
Bah, ce dreq faci acolo sus, razi de mine...e cumva camera ascunsa...
Si vine statia unde treya sa cobor( intamplator cobora si tanti)...dar coborarea parca dura o vesnicie...
Nu vrei sa stii cata carmangerie mi-am bagat in toata situatia...dar...cand am ajuns la loc ferit si am inceput sa golesc incarcatura, m-a luat un ras...si am simtit a-2-a oara in viatza cum sa te PISH pe tine de ras=)))))
4)acesta este un citat din VM crapu si menumorut cu RATB-u(care e cam...destul de real):"2 cetateni de culoare jegoasa se urca in *BUS si dau de un al-3-lea:Crap:"Imi permiteti sa trec" dar trece oricum...Menu:"Ce faci vere calci pe bataturile lu Domnu? ...si pe pariu ca pot si eu?...si trece...Si omu se vaita...AUAUAUAU...C&M: Ce mah , ai zis ,ceva?....Domnu:UH...nu nimic, va rog sa ma scuzati ca m-ati calcat!...dupa un timp...C&M: Domnu cobori la prima? D:Nu Nu cobor la prima!...C&M: si pe pariu ca cobori?!vrei sa iti fac cunostintza cu desfiguratoru!?...
Eh si ma rog se contiunua cu o rasturnare de situatie ( ca domnu era de fapt controloru)....
si am cam obosit sa scriu...
Oricum in concluzie, toate situatiile neplacute pe care le intalnim, s-ar putea ca la un moment dat sa razi cu lacrimi...

Iulian spunea...

RATB-ul din Bucuresti e un cosmar ..da acuma nu il mai simnt bombanesc din propria masina aici sincer sa fiu mai zic de dulce unuia care nu se grabeste ..unei babe care trece strada pe unde ii tuna cu viteza ametitoare a melcului turbat in fine macar nu am contact cu coatele, mirosurile si muzica autohtona tuciuri(aia cu nevasta de danseaza si dusmanii care mor spe capete asa ca pe vremea cand Stefanel Sfantul era tinerel sau vladutz cel cu Teapa).
Cat despre vanzatoare ..incerc sa nu ma enervez ..se poarta nasol ..bun atunci dupa chef plec fara sa adresez nimica sau o enervez si mai tare pana ii sare rau tzandara si dupa ce o plimb prin toate rafturile nu mai cumpqr nimic ma duc vizavi (da tre sa fiu binedispus si sa am si timp pt asta).
Daca e pe nasoale ...well this mean waaaaaarrr!