joi, 27 martie 2008

Vorbiţi şi scrieţi corect româneşte


Stăteam si mă uitam la ştiri pentru a vedea "kilogramele" de restricţii ce ni se impun in numele summit-ului(întâlnirii de vârf) Nato. Si a apărut pe ecran brusc ştirea ca a murit George Pruteanu.

Ştiinţa de carte, devenita astăzi un bun obştesc, micşorează de la o zi la alta aria greşelilor gramaticale. Cu atât mai mult lupta trebuie dusa mai departe. Iar acest domn a luptat.

Mi-a venit in minte legea care ii poarta numele. Eu nu mai ştiu pe nimeni care sa fie aşa înverşunat împotriva englezismelor care ne-au invadat. Intr-o vreme se purtau franţuzismele, azi sunt la moda englezismele. Radem de francezi ca traduc orice termen in limba lor dar macar ei tin la ea. Noi ne sclifosim si spunem « meeting » in loc de întâlnire si exemplele pot continua.

La vremea când a apărut acea lege situaţia a fost prezentata de aşa natura încât sa para uşor ridicola. Eu maimuţăresc si un ziua de azi « mouse-ul » ..ii zic şoarece.

In fine...m-am pierdut in amintiri si frânturi de gânduri...sa spun ca a fost un om extraordinar face sa para ca vocabularul meu a albit la fata in fata unei asemenea vesti. Poate si datorita unei false impresii ca unii oameni sau unele lucruri nu vor suferi nici o schimbare niciodată. Ori

Vreme trece, vreme vine,
Toate 's vechi si nouã toate;
Ce e rãu si ce e bine
Tu te'ntreabã si socoate;
Nu spera si nu ai teamã,
Ce e val ca valul trece;
De te'ndeamnã, de te cheamã
Tu rãmîi la toate rece. ( Glossa - Mihai Eminescu)

Detalii despre viaţa lui Pruteanu

Un comentariu:

Anonim spunea...

Daaaa, mare om ....
Sa intrebi fostele studente din iasi cat de priceput era sa le pipaie ....
Dumnezeu sa il ierte, ca tare multe are de iertat ...